Mi primera luz con GTC, el telescopio español de 10 metros

David ByN

Hace unas semanas estuve en el observatorio de El Roque de los Muchachos, en la isla de La Palma, donde tuve la oportunidad de visitar el novísimo telescopio durante las operaciones de «comissioning», tanto por el día, como durante la noche.

He utilizado bastante telescopios en mi vida profesional. Tanto los clase 8 metros como de tamaño mediano. En órbita o en tierra, desde los rayos-X hasta el submilimétrico. Pero pocas veces he disfrutado tanto como esta vez. Limpio, brillante, prácticamente listo para comenzar sus operaciones científicas de manera rutinaria dentro de unos meses. Así que quiero compartir unas fotos, tomadas desde algunos lugares que normalmente no son accesibles y por tanto que muestran unas perspectivas bastante originales, y unos vídeos. Todo este mterial muestra claramente que GTC no solo representará un hito para la astronomía española (y de nuestros colegas de Méjico y la Universidad de Florida, coparticipes del proyecto), también es una extraordinaria obra de ingenieria, de gran compleidad, que empieza a dar sus frutos.








Vista exterior de GTC.


El interior del telescopio.


El espejo primario, compuesto de 36 piezas hexagonales. Sobre él, se refleja la estructura que da apoyo al espejo secundario.

Uno de los espejos hexagonales, en la parte más externa del conjunto, con un detalle de la estructura del telescopio reflejada sobre él. Notad la perfección de las uniones entre espejos por la continuidad del reflejo. 


Otra imagen de varios segmentos, en la cual también se ve el grosor de los mismos.


La estructura superior y el espejo secundario.


El foco Nasmyth sin ningún instrumento sobre su gran plataforma que bloquee el camino óptico. Se puede ver el espejo doblador que refleja el secundario.

ENLACES:


Compartir:

22 comentarios

  1. Paramy es muy interesante la astronomia porque se aprende mucho de nuestro sistema solar y mucho maz

  2. به طور کلی ناباروری را عدم توانایی در باردار شدن بعد از گذشت یک سال و نزدیکی بدون استفاده از روش های مختلف پیشگیری گفته می شود که ۱۰ الی ۱۵ درصد از زوجین از ناباروری رنج می برند که در میان این ها ۴۰ درصد از دلایل ناباروری در زنان و ۴۰ درصد در مردان و ۲۰ درصد نیز در هر دو زوج می باشد ، افراد بسیاری به دنبال بهترین پزشک هستند که این مشکل را ریشه کن کنند

  3. به طور کلی ناباروری را عدم توانایی در باردار شدن بعد از گذشت یک سال و نزدیکی بدون استفاده از روش های مختلف پیشگیری گفته می شود که ۱۰ الی ۱۵ درصد از زوجین از ناباروری رنج می برند که در میان این ها ۴۰ درصد از دلایل ناباروری در زنان و ۴۰ درصد در مردان و ۲۰ درصد نیز در هر دو زوج می باشد ، افراد بسیاری به دنبال بهترین پزشک هستند که این مشکل را ریشه کن کنند

  4. سه دسته کلی از جراحی های زیبایی که بر روی سینه ها انجام می شود (که ماموپلاستی نیز نامیده می شود) وجود دارد: بزرگ کردن سینه، کوچک کردن سینه و بازسازی سینه. در این مقاله شما را با 10 تا از بهترین جراح سینه در تهران آشنا خواهیم کرد.

  5. افراد بسياري هستند كه در شهر تهران از بيماري هاي مرتبط با مغز و اعصاب رنج مي برند؛ از اين رو قصد داريم 10 تا از بهترین دکتر مغز و اعصاب در تهران را به شما معرفي كنيم تا شما بتوانيد با خيالي آسوده مشكلات و بيماري هاي اين چنيني را برطرف كنيد.

  6. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین جراح بینی استخوانی در تهران آشنا کتیم و اطلاعاتی در رابطه با بینی استخوانی به شما عزیزان ارائه دهیم . از آن جایی که همه افراد جامعه به چهره و فرم صورت خود اهمیت می دهند ، مسائل مربوط به اشکالات فرم بینی، از مهم ترین مسئله های دنیای امروز است.

  7. یکی از مهم ترین عوامل در هزینه جراحی بینی فرم بینی افراد است. بینی هیچ فردی با افراد دیگر یکی نیست و مشکلات و ایرادات آن با یکدیگر فرق دارد. فرم بینی افرادی که می خواهند جراحی بینی انجام دهند به دو دسته گوشتی و استخوانی تقسیم می شود. هر کدام از این دو نوع بینی ویژگی هایی دارد و هر کدام باید به شکل خاص خودش جراحی شود. هر چقدر بینی بزرگ تر باشد و به مشخصات بینی نزدیک باشد حجم کاری که نیاز است روی آن انجام شود و حساسیت آن بیشتر می شود و به همین دلیل هزینه جراحی بینی گوشتی بیشتر از بین استخوانی است.

  8. ما در این مقاله اطلاعاتی راجع به بهترین دکتر کاشت ابرو در تهران در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم، در صورتی که قصد انجام این کار را دارید به شما پیشنهاد می کنیم ابتدا بهترین دکتر کاشت ابرو در تهران را بشناسید و سپس آن ها را ارزیابی نمایید و در نهایت با آگاهی کامل به سراغ بهترین دکتر برای کاشت ابرو بروید.

  9. Great post after a good read I like to consume cannabis, check this site out they have various strains such as Critical mass strain. They got something for every type of budget and a wide selection of products ranging from CBD to Bulk concentrates.

Deja un comentario