Curiosity y REMS: estudiando la habitabilidad de Marte

Javier Gómez Elvira

Director del Centro de Astrobiología

Investigador principal de REMS

 

 

Cuando el Atlas V despegue de Cabo Cañaveral, comenzará el viaje del rover Mars Science Laboratory hacia Marte. Dentro del Curiosity –nombre con el que se ha “bautizado” al rover– va un pequeño instrumento de apenas kilo y medio de peso, que lleva en su interior, además de unos sensores, miles de horas de trabajo y las esperanzas de un grupo de científicos e ingenieros españoles que por primera vez lideran un instrumento en una misión de exploración en Marte.

 

Ilustración con el descenso del vehículo sobre Marte. Crédito NASA

 

 

REMS (Rover Environmental Monitoring Station), como se llama el instrumento, es una estación medioambiental que medirá la presión, la humedad relativa, la velocidad y dirección del viento, las temperaturas del suelo y del aire y la radiación ultravioleta que llega a la superficie marciana. Todos estos sensores se distribuyen en 4 unidades: dos pequeños cilindros de unos 150 mm de longitud situados en el mástil de observación remota; el sensor ultravioleta en el cuerpo del rover y la unidad de control que se aloja en su interior y que además protege al sensor de presión de las oscilaciones de temperatura que se dan a lo largo del día marciano.

El estudio del ciclo del agua, del ciclo del polvo, del comportamiento de la atmósfera en la capa limite del planeta (zona en el que efecto de interacción entre la atmósfera y el suelo determina su dinámica) son algunos de los objetivos científicos de REMS. Sus datos contribuirán a mejorar los modelos numéricos que simulan el comportamiento de la atmósfera marciana, tanto a nivel global como a nivel local. Los niveles de radiación ultravioleta permitirán cuantificar los aerosoles (polvo, por ejemplo) que flotan en la atmósfera y contribuirá a entender la geoquímica que se produce en la superficie, puesto que esta radiación es fuente de energía para numerosas reacciones de oxidación.

Curiosity tiene por objetivo principal estudiar la habitabilidad de Marte. Los instrumentos de MSL estarán dedicados a buscar los elementos necesarios para la vida (carbono, hidrógenos, oxigeno, nitrógeno, azufre y fósforo), así como compuestos orgánicos que puedan ser evidencias de actividad biológica en el pasado. También estudiará las características geomorfológicas del lugar de aterrizaje. Estos datos son fundamentales  para conocer mejor la evolución del planeta y poder confirmar la hipótesis de que en sus primeros 500 millones de años fue cálido y húmedo . La atmósfera juega un papel fundamental en el habitabilidad de un planeta, por lo que  REMS se encuadra perfectamente dentro del objetivo de MSL.

 

El MSL en Marte (ilustración). Crédito NASA

 

El lanzamiento representa la transición de la fase de desarrollo a la de explotación que comenzará en Agosto del 2012 y que, al menos, se prolongará por espacio de dos años. Durante esos dos años, se recibirán en el CAB todos los días los datos registrados por los sensores de REMS y junto con todo el equipo científico de MSL se preparará la operación del siguiente día.

 

Detalle de MLS con REMS. Crédito D. Cabezas.
Detalle de MLS con REMS. Crédito D. Cabezas.

 

REMS como todos los proyectos de instrumentación son “carreras de fondo”. Empezó allá por el 2004, cuando gracias al impulso, del entonces director del Centro de Astrobiologia (CAB), Juan Pérez Mercader se inició el proyecto. Ha sido u esfuerzo conjunto de EADS Atrium Crisa, la Universidad Politécnica de Cataluña, el Instituto Meteorológico Finlandés, liderados por científicos e investigadores del CAB y con colaboración de investigadores de la Universidades de Alcalá de Henares, Complutense, Michigan, NASA Ames y Ashima. Si todo funciona correctamente, no acabará antes del 2014. Lo que supone, 10 años de trabajo y dedicación de investigadores e ingenieros españoles trabajando en la “primera división” de la ciencia mundial.

 

 

Compartir:

53 comentarios

  1. After exploring this website, I felt this is one of the finest site having very unique collection of recipes. People who love cooking this is perfect website to follow and learn the latest recipes techniques. This will be really sound good and informative found here.

  2. ریزش مو مشکلی است که بسیاری از انسان ها چه خانم و چه آقا در طول زندگی خود با آن دست و پنجه نرم می کنند؛ همه افراد برای جلوگیری از شدت ریزش باید حتما به مطب بهترین دکتر ریزش مو در کرج مراجعه کنند زیرا ایشان تنها کسی است که می تواند با شیوه های درمانی مختلف از ریزش موی فرد پیشگیری کند.

  3. هر فردی رویای یک چهره عالی بدون حتی یک چین و چروک را در سر دارد. اما متأسفانه سن تغییر می کند و شیوه نادرست زندگی گاهی این رویا را غیرممکن می کند.در صورتی که این مشکل را نمی توان با روش های ساده زیبایی حل کرد،

  4. جراحی پلاستیک از جمله جراحی های حساسی می باشد که نتیجه عمل به دقت و مهارت جراح متخصص وابسته است. به این دلیل که در صورت متخصص نبودن جراح و مهارت نداشتن وی، عوارض جبران ناپذیری را به وجود می آورد و از این رو پیش از هر اقدامی، به شما پیشنهاد می کنیم

  5. یکی دیگر از روش های جوان سازی و دست یابی به زیبایی هر چه بیشتر، تزریق چربی می باشد که توسط بهترین دکتر تزریق چربی در ایران صورت می گیرد. در روش تزریق چربی، تا حد ممکن چربی های از دست رفته بدن را می توان بازگرداند و به کمک آن فرورفتگی های ظاهری را اصلاح نمود.

  6. بسیاری از افراد در جامعه وجود دارند که با مشکل افتادگی پلک مواجه اند و این موضوع برایشان بسیار دشوار و ناراحت کننده است. همان طور که می دانید مهم ترین عنصر زیبایی در چهره، چشم ها می باشند.

  7. راد روزه دار در ماه مبارك رمضان بايد به تغذيه خود و بايدها و نبايدهاي غذايي در وعده سحري اهميت زيادي دهند، از اين رو بهترین غذا برای سحری در ماه رمضان را مي خواهيم به شما معرفي كنيم تا بتوانيد به صورت اصولي و درست روزه بگيريد

  8. تزریق چربی یکی از روش های جوانسازی به حساب می آید. حتی از چربی به عنوان یک فیلر نیز استفاده می شود، چربی یا حجم دهنده های پوستی، دسته ای از مواد تزریقی می باشند که با ورود به لایه های از پوست، باعث حجم دهی و جوانسازی پوست می شوند. فیلر ها انواع مختلفی دارد که در ایران بیشتر به نام تزریق چربی شناخته می شود. تزریق چربی نیز دسته ای از فیلرها هستند.

  9. آنژیوگرافی روشی تشخیصی و تصویربرداری پزشکی محسوب می شود که بهترین دکتر آنژیوگرافی در ایران به کمک آن، رگ های خونی و اندام های بدن را مورد بررسی قرار می دهد و توسط آنژیوگرام، فیلم یا تصویر رگ های خونی را مشاهده می کند و به این طریق در تشخیص دقیق بیماری ها اطمینان حاصل می کند.

  10. For the reason that the admin of this website is working, no
    doubt very shortly it will be well-known, due to its quality contents.

  11. Great post I must say and thanks for the information. Education is definitely a sticky subject. it is still among the leading topics of our time. I appreciate your post and looking for more.

  12. Excellent information Providing by your Article, thank you for taking the time to share with us such a nice article. Amazing insight you have on this, it’s nice to find a website that details so much information about different artists.

  13. علائم گاهی با افزایش سن کاهش می یابد. با این حال، برخی از افراد هرگز به طور کامل علائم بیش فعالی خود را ترک نمیکنند. اما آنها می توانند استراتژی هایی را برای موفقیت بیاموزند.در این مقاله شما را با 5 تا از بهترین دکتر بیش فعالی در تهران آشنا خواهیم کرد.

  14. در این مقاله قصد داریم ده مورد از بهترین دکتر بیش فعالی در تهران را به شما عزیزان معرفی نماییم تا در صورت نیاز بتوانید به آن ها مراجعه کرده و به درمان مشکل خود بپردازید. بیش فعالی نقصی می باشد که طی آن فرد بیش از حد معمول دارای فعالیت می باشد و نمی تواند در مدت کوتاهی مشغول یک کار ثابت باشد.

  15. در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین دکتر ختنه در کرج آشنا کنیم؛ همان طور که می دانید ختنه در پسران با موافقت ها و مخالفت های پزشکان از قدیم تا به امروز رو به رو بوده است.

  16. هایفوتراپی روشی برای از بین بردن چین و چروک ها و ایجاد جوانسازی پوست می باشد. این روش زیبایی به سبب این که دوره نقاهت و بهبودی کوتاهی دارد و از هزینه کمتری نیز برخوردار می باشد،

  17. در واقع مزوتراپی به معنای جوان سازی پوست است که به نوعی روش غیر جراحی محسوب می شود؛ برای جوانسازی، بهترین دکتر مزوتراپی تمام سعی خود را می کند تا عناصر طبیعی را از طریق تزریق های میکرو به پوست برساند؛ مزایای دیگرش این است که از شل شدن پوست بسیار جلوگیری می کند و چین و چروک ها را به طور کامل محو می کند.

  18. در این مقاله می خواهیم به شما همراهان همیشگی در مجله پزشکا، 10 تا از بهترین جراح بینی در تهران را معرفی کنیم، بینی ها بر اساس ساختار استخوانی و غضروفی که دارند، به دو دسته تقسیم می شوند که طبق این دسته بندی، عمل بینی نیز شامل: جراحی بینی استخوانی و بینی گوشتی می باشد.

  19. ما در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با بهترین جراح بینی در تهران آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را در رابطه با جراحی زیبایی بینی در اختیارتان قرار دهیم؛ از این رو به شما پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید. امروزه باتوجه به گرایش کمال گرایی افراد به سمت جذابیت و زیبایی هر چه بیشتر، انواع جراحی های زیبایی پدید آمده است که عمل بینی یکی از رایج ترین و پر طرفدار ترین این نوع جراحی ها محسوب می شود.

  20. در صورتی که قصد جراحی زیبایی بینی را دارید، در این سایت به شما کمک خواهیم کرد تا با اطلاعات کافی بتوانید یکی از بهترین جراح بینی در تهران را انتخاب کنید و سپس اقدام به این عمل نمایید. زیبایی و جذابیت چهره همواره از مواردی بوده که هر شخصی به آن توجه می کند و در پی راهکارهایی برای زیبایی چهره خویش است. از آن جا که شکل ظاهری هر فردی بر اعتماد به نفس او تاثیر به سزایی دارد، جراحی بینی یا رینوپلاستی کمک شایانی به این افراد می نماید.

  21. همان طور که می دانید سلامت و بهداشت خانم ها دارای حساسیت بیشتری نسبت به آقایان می باشد و ما در این مقاله قصد داریم 10 تا از بهترین دکتر زنان و زایمان در تهران را به شما معرفی کنیم. سلامت خانم ها باعث شده است که مراجعه به پزشک زنان برای آن ها مسئله مهمی باشد.

Deja un comentario