La imparable degradación ambiental a nivel global que causan los dragones asiáticos

china-y-degradacion-ambiental
Imparable degradación ambiental de los dragones asiáticios

Imperio Chino y los dragones asiáticos, aunque también en parte Japón, y sin olvidarnos de la India,  poseen una mentalidad y un modo de proceder que nos resulta extraño en el mundo occidental. La globalización de la economía, así como la dramática y bien conocida deslocalización industrial, han cambiado los hábitos de miles de millones de sus habitantes, acarreando un auge económico sin precedentes. Sin embargo la mayor parte de aquellos moradores siguen pasando tanto o más penurias que antes, al sufrir la tiranía de la dictadura financiara, trabajando en condiciones insalubres, polucionando y envenenando su atmósfera, tierras y aguas, sin prácticamente control alguno. Eso sí, unas cuantas decenas o pocos centenares de millones de personas han logrado disparar sus economías domésticas/industriales, convirtiéndose en consumidores de muchos bienes que son patrimonio de todos los ciudadanos del Planeta e incluso atentando contra la soberanía alimentaria de numerosos países, por el ya consabido acaparamiento de Tierras. Por ejemplo, hasta Francia y Australia, temen ahora a China, por querer comprar tierras de sus países con vistas a la producción de algunos alimentos que ellos necesitan. La frase de “un país: dos sistemas” siempre se me antojó que consistía “jugar con ventaja”, si bien fueron los gobiernos occidentales los que lo permitieron, para el mal de sus propios conciudadanos y el beneficio de esas depredadoras multinacionales, que son tan peligrosas como los argumentos que vamos a exponer hoy.  Vaya por delante que en esta bitácora somos antirracistas y anti-xenófobos. Tan solo nos limitamos a exponer los hechos más relevantes que nos llegan por los medios de comunicación.

 Todos sabemos que la des-gobernanza mundial anida entre nosotros. No vamos a echar las culpas de nuestros males a nadie en concreto, mediante una zafia retórica geopolítica y xenófoba. Sin embargo, tampoco podemos omitir que las prácticas depredadoras de los Estados asiáticos mentados y algún otro,  al traspasar sus fronteras y globalizarse, se encuentran infringiendo un grave daño a la biosfera, geosfera, y moradores de otras partes de este Planeta ya de por si muy degradado. El problema estriba en que si de hecho el neoliberalismo económico está causando estragos por vías consideradas ¿legales?, la acción de los gobiernos/políticos/ciudadanos, de las emergentes economías asiáticas lo hacen ilegalmente y con un descontrol desenfrenado que parece crecer exponencialmente.  Mi PC cuenta con una carpeta en la que guardo todas las tropelías ambientales que ofrece la prensa en español e inglés. Pues bien, en un muestreo que acabo de realizar, los causantes de tanto desmán pertenecen en más de un 75% a los Estados mentados.

 Sus prácticas depredadores, son de lo más variadas y variopintas, por lo que nos ocuparemos de exponer tan solo algunas que afectan a la biosfera y su degradación, como también a la soberanía alimentaria.  Reitero una vez más, que los occidentales no somos quien para sentirnos orgullosos de nuestras acciones, ni en el pasado ni en el presente. No obstante, lo que ocurre en nuestros tiempos tiene que acabar o acabará con todos nosotros.

 El acaparamiento de Tierras es realizado por orientales y occidentales, siendo terrible en África aunque también afecta a Latinoamérica, así como algún que otro país…. ¿subdesarrollado?: ¿Pues sí!, pero también lo intentan en Francia, Australia, Canadá, etc.…. “Pol intentalo que no quele”.

 La pesquería legal ya ha causado terribles estragos en los caladeros (recordemos que los paisanos de Japón y España son los que más pescado consumen), habiéndose tomado serás medidas proteccionistas.  Empero los Chinos con su pesca ilegal parecen no entender las leyes occidentales, ni les importa, por lo que campan a sus anchas utilizando todo tipo de estratagemas. Actualmente, los expertos desconocen el número de embarcaciones y millones de toneladas de pescado que extraen de los océanos en el mundo ilegalmente. Yo personalmente he visto pesqueros Chinos tan cercanos a las costas del Pacífico Latinoamericano, como para lanzarles piedras (lean esta nota de la BBC: “La enorme operación ilegal de barcos pesqueros de China en aguas de América Latina”).

 La medicina China, en mi opinión tan digna de respecto como cualquier otra (por mucho que en occidente los científicos la desprecien sin estudiarla debidamente), está causando que diversas especies se encuentren en peligro de extinción, ya sean vegetales o animales. De hecho, la caza ilegal, ya sea con fines terapéuticos u otros, se encuentra diezmando y casi aniquilando a taxones en peligro de extinción. Ellos (y sus asociados cazadores furtivos)  no tienen reparos, introduciéndose en las reservas naturales protegidas de África y Asia, como si fueran sus propios cotos de caza, aunque luego respetan los suyos. El problema estriba en que antaño ciertos productos tan solo eran asequibles para una minoría escasa y  poderosa. Pero conforme ha mejorado para algunos pocos (¿muchos millones o algunos cientos?) asiáticos la calidad de vida, tal demanda de productos medicinales se ha disparado hasta la incredulidad. No debemos olvidar que entre los recientes fanáticos de la galénica China se encuentran también un buen número de occidentales. Y como botón de muestra les recomiendo que lean esta reseña de el Diario El país (Ranas Secas) ya que les dejará sin aliento.

 Sin embargo, como en aquellos países aumenta el consumo de productos foráneos, pero lo de la limpieza ambiental,  aún no ha llegado, si exportan todo tipo de contaminantes vía aérea y acuática, poniendo en riesgo las pesquerías de los países colindantes, aunque esta vez por envenenamiento. Del mismo modo,  exportan alimentos sanamente enriquecidos en tóxicos, hasta el punto que en muchas tiendas de Japón, tienen que anunciar en los escaparates que no son de procedencia China, ya que en caso contrario los consumidores salen corriendo a comprarse una hamburguesa de pescado tipo McDonald.  Eso sí, luego prohíben los de Japón por ser presuntamente radioactivos.  Y no digo que puedan llevar razón pero ésta última debiera ser bidireccional.

 ¿Y que hablar de algunos de los componentes esenciales de la tecnología moderna?. Lean Ustedes este artículo del Rotativo “EL Confidencial” que lleva por título: ¡China monopoliza todas las ‘tierras raras’, esenciales para la tecnología!, y en cuyo subtítulo se añade:Los metales conocidos como ‘tierras raras’ están en todos los dispositivos electrónicos. China tiene el monopolio de su producción y sabe cómo jugar sucio”. También entre otras prácticas China compra explotaciones mineras en otras regiones del mundo para reforzar el monopolio, es decir sortear la libre competencia que dicen abrazar.

 Y os dejo con varias notas de prensa que abundan aún más en el tema. Por enésima vez reitero que no debe interpretarse este post como un ataque a los países comentados, y menos aún a sus habitantes. Tan solo os hago saber, a quien aún lo desconocíais, lo que se encuentra ocurriendo en el mundo y que afecta al medio ambiente y la alimentación mundial. Al fin y al cabo los que les invitaron a participar de la economía de libre mercado y los acuerdos de libre comercio fueron los ricachones occidentales. Y como corolario de todo ello, las consecuencias las paga la biosfera y los miserables trabajadores que moramos en este planeta azotado por la “bestialidad” de un sistema geopolítico y económico palmariamente insustentable.

 Juan José Ibáñez

Chinese billionaire sees baguette goldmine in French fields

By Sandra LAFFONT with Julien GIRAULT in Beijing
Thiel-Sur-Acolin, France (AFP) Feb 25, 2018

In the peaceful French village of Thiel-sur-Acolin, retired farmer Marc Bernardet is ambivalent about having a Chinese billionaire for a neighbour. Over the past four years Hu Keqin has quietly snapped up 3,000 hectares of wheat fields in the central Indre and Allier regions, including next door to Bernardet.

His purchases are part of a Chinese buying-spree in recent years stretching from the US to Australia. And in France, struggling farmers fear a landgrab. «It’s a piece of French heritage that is being taken, but that’s globalisation and that’s the trend at the moment,» Bernardet told AFP. «If it wasn’t the Chinese, it would be someone else.»

The fields may be bare for winter, but Hu has big dreams: eventually they’ll provide some of the flour for 1,500 French bakeries in China, catering to a burgeoning middle class. But he is keenly aware of the suspicions his project faces in France, where farmers say their traditional family ownership model is under threat from a huge rise in investor purchases. «We take extremely good care of our land, and we’re using only French people to cultivate it,» the 57-year-old insisted in an interview at his Beijing offices.

«Many foreign investors are buying land in France,» added the understated businessman with a net worth estimated at $1.22 billion (1 billion euros) by Forbes magazine. «Are we so different from the Germans or the English? Shouldn’t we, like the others, encourage the local economy to develop?»

– Macron vows crackdown –

Hu cannily used legal loopholes — buying almost all of each farm rather than the entirety — to skirt rules that can allow the French government to block sales of farmland. But President Emmanuel Macron on Thursday vowed to crack down on foreign investors buying up swathes of French land. «French agricultural lands are strategic investments on which our sovereignty depends,» he told a crowd of young farmers at the presidential palace. «We can’t allow hundreds of hectares of land to be bought by foreign powers without us knowing the aims of these purchases.»

Hu, who has spent 11 million euros on land in Allier alone, stressed that his plan is moving ahead with «solid support» from the French government. His Reward Group is exploring a slew of tie-ups with French firms which, despite their suspicions, come as welcome news for a government that has prioritised kickstarting the economy. Central to Hu’s plans to conquer China with baguettes is a partnership with France’s biggest cereal cooperative Axereal to supply flour as well as bread-making know-how.

– ‘Huge potential’ –

And that’s just one of several potential French deals for Reward, which since 1995 has built an empire of everything from cleaning products to powdered milk. It is exploring a possible import deal with Bel, the maker of Laughing Cow cheese, and France’s biggest meat producer Bigard ahead of the lifting of an embargo on French beef. Reward took control last summer of a lavender soap maker in the south of France, Le Chatelard 1802, and has held further talks with a bakery chain, grain processor and soy company.

As it looks to diversify and grow its foreign assets, the conglomerate is also eyeing land in Romania and has bought a US cosmetics factory. As far as the bakeries are concerned, having ingredients imported from France is particularly reassuring for Chinese consumers after a series of food scandals.

The first, Chez Blandine, just opened in a chic Beijing shopping centre designed by star architect Zaha Hadid. Bread is rarely served with meals in a country of rice and dumplings, and the Chinese bakery scene remains dominated by chains offering filled buns adapted to local tastes. But Hu is banking on China getting hooked on the crunch of a traditional French baguette as more and more of its middle classes take European holidays. «I’m counting on the young generation born in the 1980s and 1990s — keen travellers — and on children, but also the older generation whose eating habits are changing,» he said.

«The potential is huge.»

El multimillonario chino ve la mina de oro baguette en los campos franceses

Por Sandra LAFFONT con Julien GIRAULT en Beijing

Thiel-Sur-Acolin, Francia (AFP) 25 de febrero de 2018

 

China, comprador voraz de tierras agrícolas extranjeras

Beijing (AFP) 25 de febrero de 2018 – La compra de un magnate chino de vastos campos de trigo en Francia pone de relieve la creciente adquisición de tierras agrícolas extranjeras por parte de China, ya que el gigante asiático busca mantenerse al día con el creciente apetito de su población masiva.

Con 1.400 millones de bocas para alimentar, una quinta parte de la población mundial, pero menos del 10 por ciento de la tierra cultivable del planeta, China ha buscado en el exterior satisfacer sus necesidades alimentarias.

Además del creciente consumo, los atroces escándalos de seguridad alimentaria en el hogar también han impulsado el atractivo de los productos importados, considerados como apuestas más seguras.

Las inversiones chinas en agricultura en el extranjero se han disparado a al menos $ 94 mil millones desde 2010, con casi la mitad de lo invertido en los últimos dos años, según estadísticas de los think tanks con sede en Estados Unidos, el American Enterprise Institute y Heritage Foundation.

Las empresas chinas privadas y estatales han realizado inversiones que cubren nueve millones de hectáreas (22 millones de acres) en los países en desarrollo a partir de 2012. Pero en los últimos años, la atención se ha desplazado a Australia, Estados Unidos y Europa.

Aquí están algunos de los negocios de agricultura en el extranjero más grandes de China:

– Mega rancho australiano –

En 2016, el desarrollador chino Shanghai CRED entró con un grupo minero local para comprar el rancho más grande del mundo: S. Kidman & Co en Australia, que posee 185,000 cabezas de ganado y controla el 2.5 por ciento de todas las tierras agrícolas del país.

La adquisición se produjo después de la polémica adquisición en 2012 por la empresa china Shandong Ruyi de la mayor granja de algodón de Australia.

– Productos lácteos de Nueva Zelanda –

Los gigantes chinos de la alimentación Bright Food, Yili y Pengxin han comprado docenas de granjas lecheras de Nueva Zelanda a pesar de quejarse de los granjeros locales, y ahora producen allí productos que son muy apreciados en el mercado continental.

– Cerdo americano –

El productor de carne de cerdo WH Group, anteriormente conocido como Shuanghui International Holdings, compró la compañía estadounidense Smithfield Foods por $ 4.7 mil millones en 2013. Con la deuda incluida, el acuerdo valía $ 7.1 mil millones.

– Ucrania rechazo –

En 2013, se informa que Ucrania, el granero de Europa, arrendaría tres millones de hectáreas de tierras agrícolas a un grupo chino y provocó una acalorada controversia, pero los ucranianos finalmente negaron los informes.

En la tranquila aldea francesa de Thiel-sur-Acolin, el agricultor retirado Marc Bernardet es ambivalente acerca de tener un multimillonario chino para un vecino.

En los últimos cuatro años, Hu Keqin compró en silencio 3.000 hectáreas de campos de trigo en las regiones centrales de Indre y Allier, incluso al lado de Bernardet.

Sus compras son parte de una juerga de compras china en los últimos años que se extiende desde los EE. UU. Hasta Australia. Y en Francia, los agricultores que luchan temen un landgrab.

«Es una herencia francesa lo que se está tomando, pero eso es globalización y esa es la tendencia en este momento», dijo Bernardet a la AFP.

Macron eyes action against Chinese farm buyers
By Adam PLOWRIGHT and Jerome RIVET
Paris (AFP) Feb 22, 2018

President Emmanuel Macron promised measures Thursday to help prevent foreign investors buying French farms amid concern that Chinese businesses are taking advantage of low land prices and distressed rural communities.

«For me, French agricultural lands are strategic investments on which our sovereignty depends, so we can’t allow hundreds of hectares of land to be bought by foreign powers without us knowing the aims of these purchases,» Macron told a crowd of young farmers at the presidential palace.

He was referring to news last year that a Chinese fund had bought 900 hectares of land in the cereal-growing Allier region in central France, following an acquisition of 1,700 hectares in the Indre area in 2016.

«We will very obviously put in place regulatory safeguards and will work with you… to put an end to what happened,» he told the farmers, referring to the acquisitions.

Australia announced new restrictions on foreign buyers of agricultural land at the beginning of the month, while concerns about Chinese expansion abroad have been voiced from Africa to Canada in the past.

At the end of last year, French rural association Safar urged the government to act against a huge increase in financial investors buying land which it said imperilled France’s traditional family ownership model.

Most of the new financial investors were French, it said, but after the Chinese acquisition last year, farmers’ union FDSEA accused the fund of preying on farmers on the verge of bankruptcy.

– French protections –

Macron was elected last May as a pro-business and pro-trade centrist, but he has also made shielding what he considers France’s strategic economic interests a priority.

At the European level, he has argued for new measures to prevent the dumping of cheap job-killing Chinese imports on the EU as well as closer scrutiny of foreign investments in strategic sectors.

In January, Economy Minister Bruno Le Maire said France would broaden a domestic law that already subjects foreign investments in the energy and transport sectors to scrutiny to include purchases in the technology industry.

Helping France’s farmers was another campaign pledge from Macron who wants to force supermarkets to pay them higher prices to raise incomes and help slow a population exodus from rural areas.

The 40-year-old leader, a former investment banker painted by critics as a «president for the rich», is keen to bolster his credentials among voters outside of urban areas where support for him is strongest.

He has proposed an investment plan worth five billion euros ($6.2 billion) over his term which he said Thursday would include a new fund worth one billion intended to provide loans to young farmers.

«We are going to widen the sources of finance to take into account the changes underway and allow young farmers to start in their profession in the best possible way,» he said.

The farming community remains sceptical, however, and a series of protests have been held nationwide recently over changes to farm subsidy rules and a possible trade deal with South American countries.

Macron is likely to face their wrath at the annual Paris farm show on Saturday which is an obligatory stop for French leaders. Last year, he was hit on the head by an egg launched by a protester.

French farmers are worried that a deal with the Mercosur bloc of Latin American countries could see up to 70,000 tonnes of tariff-free beef from countries such as Argentina or Brazil flooding Europe.

Some campaigners have raised concerns about the use of hormones in these countries which lead to artificially high growth rates in cattle — a practice that is widespread in the United States.

«There will never be beef with hormones in it in France. We shouldn’t play with fear,» Macron said. «There will be no reduction in our social, environmental or health standards.»

Shipments of protected African species to Asia soar: study
by Staff Writers
Hong Kong (AFP) March 5, 2018

Shipments of protected African species including tortoises, pythons and parrots to Asia have soared since 2006 as demand grows in the Far East for exotic pets, meats and other animal products, a new study warned Tuesday.

Wildlife imports of leopard tortoises, African spurred tortoises and ball pythons into Asia increased nearly tenfold in a decade, the report by monitoring network Traffic said, while trade in animal skins including seals also rose.

Although much of the trade is legal, all of the species in the study are protected under the Convention on International Trade in Endangered Species (CITES).

«Until now the legal wildlife trade between Africa and Asia has been largely overlooked,» said Willow Outhwaite, co-author of the «Eastward Bound» study, adding that the report aims to «fill in some of the blanks in our understanding of this vast, complex» trade.

Using import and export databases, the report found more than 1.3 million live animals and plants, 1.5 million skins and 2,000 tonnes of meat from CITES-listed species have been exported from Africa to East and Southeast Asia since 2006.

Animals such as ball pythons and tortoises are popular in the Asian pet trade because of their docile nature and low space requirements, especially in crowded metropolises such as Hong Kong and Singapore.

Trade in the three reptile species from Africa to Asia rose from 8,488 creatures in 2006 to 78,295 in 2015, the study found.

But the trade may be having an impact in Africa, with reports of population declines of leopard tortoises due to unsustainable harvesting, the study said.

Commercial exports of wild African spurred tortoises — the world’s third-largest tortoise — have been banned since 2000, according to CITES.

The study also reported nearly 100,000 grey parrots were exported between the continents over that period, before the central African bird — prized for its ability to mimic human speech — was reclassified as endangered in 2016, all but outlawing the trade.

The trade also raises concerns of animal cruelty in Asia, campaigners say.

«The lack of adequate animal protection laws and education, especially in China, is resulting in out-of-control animal abuse,» said Jason Baker of the US-based animal rights group PETA.

«If consumers had any idea what was happening, they’d be outraged.»

– Animal skins –

The report also found an increase in mammal skins shipped from Africa to Asia, especially Hong Kong and mainland China.

The trade — mostly Cape fur seals hunted in Namibia — grew from 1,972 skins in 2007 to a peak of 20,651 in 2012.

Namibia issues seal hunting permits each year, despite outcry from conservation groups that brand its annual cull a massacre for trade purposes.

Authorities in the southern African country maintain that what they call seal harvesting is meant to control the burgeoning population which threatens the fishing industry.

But activists slam these reasons as hypocritical, saying the hunts are carried out for commercial gain.

The animals are harvested for their pelts, fat — which is used in beauty products — and male sexual organs, believed to have aphrodisiac properties in Asia.

The majority of animal skins imported from Africa to Asia are crocodile, used particularly in Japan and Singapore for luxury leather goods such as handbags, belts, shoes, wallets and briefcases, the study said.

Compartir:

Un comentario

Deja un comentario